Salgsbetingelser
Innledning
Dette kjøpet er regulert av de nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett. Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av:
-
avtaleloven,
-
forbrukerkjøpsloven,
-
markedsføringsloven,
-
angrerettloven
-
e-handelsloven,
Disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Lovene er tilgjengelig på www.lovdata.no. Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen.
Selgeren kan velge å tilby kjøperen bedre vilkår enn det som fremgår av disse salgsbetingelsene. I tilfeller hvor kontrakten ikke direkte gir løsningen på en problemstilling, må kontrakten utfylles med relevante lovbestemmelser.
1. Avtalen
Avtalen mellom kjøper og selger består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår(for eksempel avtale i e-post). Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning.
Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere.
2. Partene
Selger
Firmanavn: MOCOMØ DESIGN INTRYS
Postadresse: c/o Karolina Intrys, Gamleveien 95, 1475 FINSTADJORDET
E-post: post@mocomo.no
Telefonnummer: +47 904 31 174
Organisasjonsnummer: 934 103 785
Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen.
3. Pris
Prisene, som er oppgitt i nettbutikken, inkluderer merverdiavgif
Opplysninger om de totale kostnadene kjøperen skal betale, inklusive alle avgifter (merverdiavgift, toll, og lignende) og leveringskostnader (frakt, porto, fakturagebyr, emballasje med videre) samt spesifisering av de enkelte elementene i totalprisen, gis i bestillingsløsningen før bestilling er foretatt.
4. Avtaleinngåelse
Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren.
Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.
5. Ordrebekreftelse
Når selgeren har mottatt kjøperens bestilling, skal selgeren uten ugrunnet opphold bekrefte ordren ved å sende en ordrebekreftelse til kjøperen.
Det anbefales at kjøperen kontrollerer at ordrebekreftelsen stemmer overens med bestillingen med hensyn til antall, varetype, pris osv. Er det ikke samsvar mellom bestillingen og ordrebekreftelsen, bør kjøperen ta kontakt med selger så snart som mulig.
6. Betaling
Vi bruker Klarna Checkout som betalingsløsning. Du kan betale med Kort, Bankoverføring, Faktura eller Delbetaling.
Betaling må skje før varen sendes.
Ved betaling med Klarna vil du motta fakturaen fra Klarna direkte på e-post eller per post.
Ved valg av faktura som betalingsmetode vil betalingsfristen være angitt på fakturaen. Hvis betalingen ikke mottas innen fristen, vil Klarna sende en påminnelse med et gebyr. Hvis betalingen fortsatt ikke mottas, kan fakturaen bli sendt til inkasso.
Ved valg av delbetaling som betalingsmetode vil du motta en plan for nedbetaling av Klarna. Renter kan påløpe ved bruk av delbetaling.
Ved betaling med kort vil beløpet bli reservert på kortet ditt ved bestilling, og beløpet vil bli trukket når varen sendes.
Vi tar ikke ansvar for eventuelle problemer eller forsinkelser i betalingsprosessen med Klarna.
Hvis det skulle oppstå en feil med betalingen din gjennom Klarna, vil vi ta kontakt med deg så snart som mulig for å finne en løsning.
Vi forbeholder oss retten til å avvise enhver bestilling eller transaksjon.
7. Levering
Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt tingen.
Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen til kjøper uten unødig opphold og senest 30 dager etter bestillingen fra kunden. Varen skal leveres hos kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.
Kjøper skal informeres om alternative leveringsløsninger og deres egenskaper før kjøpet gjennomføres.
Dersom leveringen av produktene blir forsinket, vil kjøper motta en oppdatert leveringsbekreftelse per e-post med ny forventet leveringstid. Dersom det fremgår at vare er en bestillingsvare og har ubekreftet leveringstid, kan leveringstid variere i stor grad. I slike tilfeller bør kjøper kontakte butikken: post@mocomo.no for mer utfyllende informasjon.
Standardlevering
Standardlevering varierer avhengig av hvilken type vare du bestiller:
-
Belysning og flatpakker opptil 35kg - Hjemlevering av pakke
-
Flatpakker over 35kg - Hjemlevering ved ytterdør
-
Ferdigmontert møbler - Levering til eindomsgrense, så nært inngangsdøren som det er mulig med bil. (Varene leveres til nærmeste ytterdør på bakkenivå. Dette forutsetter en vei som gir lastebil tilgang til døren.) Inkluderer ikke innbæring.
Vi tilbyr frakt til Oslo og Akershus for øyeblikket. Hvis du er interessert i:
-
sending til andre steder i Norge, hjelper vi gjerne. Ta kontakt med oss på post@mocomo.no for et individuelt tilbud og fraktkostnad.
-
andre muligheter av levering eller ønsker å kjøpe flere produkter med en levering. Skriv oss gjerne for skredsydde tilbud på post@mocomo.no
NB ! Undersøk og sikre at varen går gjennom dører, heiser, trapp etc. Bosted må være klargjort for mottak av varene. (f.eks. større ferdigmontert møbler)
Det er viktig at du har oppgitt et telefonnummer vi kan nå deg på.
Kunde må være på plass for varemottak på 30 minutters forvarsel fra sjåfør avtalt tid.
Sjåføren kan be om signatur og legitimasjon ved utlevering.
8. Risikoen for varen
Risikoen for varen går over på kjøper når han, eller kjøpers representant, har fått varene levert i tråd med punkt 6.
9. Angrerett
Ved kjøp på nett har du som kunde rett til å angre kjøpet ditt etter angrerettlovens bestemmelser.
Angreretten innebærer at du uten grunn kan angre kjøpet ditt innen 14 dager, dette forutsetter at varen er ubrukt. Angrefristen begynner å løpe fra den dagen du mottar bestillingen. Hvis du angrer hele ditt kjøp, tilbakebetaler vi beløpet for varene og standard fraktkostnad for forsendelsen. Dette såfremt varen er i ubrutt originalemballasje.
Med standardlevering menes «hjemlevering fortauskant» for møbler, jf. Angrerett loven kap. 6, § 24.
Ved bruk av angreretten på deler av bestillingen, betaler vi tilbake beløpet på varen(e) som returneres.
Kunden må selv betale for retur av varer.
Vil du ha mer informasjon om angreretten, les hele angrerettloven her.
Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren innen rimelig tid. Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale hele kjøpesummen for de returnerte varene til kjøperen innen 14 dager fra den dag selgeren mottar varen, henteseddel eller varen er stilt til selgerens rådighet. Selgeren kan ikke fastsette gebyrer for kjøperens bruk av angreretten, men selgeren kan kreve at kjøperen skal betale kostnadene for returforsendelsen.
Hvis du skal returnere
I de aller fleste tilfeller innebærer det stor glede å få varen sin i hus. Skulle du likevel ombestemme deg, kan du benytte deg av din angrerett og returnere varen. Du har 14 dagers angrerett på møbler kjøpt på nett fra MOCOMØ.
For å kunne benytte angreretten må varen være i en slik tilstand at MOCOMØ kan selge den på nytt. Varen må være ubrukt. Husk at du er ansvarlig for varen fra den dagen du henter eller får levert den og til den er returnert tilbake til oss. Varen skal returneres i original emballasje. Du må gjerne forsiktig ha åpnet emballasjen, men hvis brutt eller manglende emballasje tilsier en redusert salgsverdi for oss, vil det bli beregnet et fradrag i returbeløpet utfra redusert salgsverdi.
Varer som er levert flatpakket er vanskelig å demontere etter montering uten at varen blir skadet. Har du montert selv, ønsker vi derfor at du leverer varen tilbake i montert tilstand. Montert vare må selges som utstillingsmodell
Når vi har mottatt varen vil vi gå over den og vurdere hvilket beløp som skal refunderes til deg.
Ved retur
-
Originalemballasje. Produktet er ikke tatt ut av emballasjen - 100% tilbakebetaling.
-
Produkt som er tatt ut originalemballasjen, returnert innen 14 dager. Ikke brukt, ingen skader eller flekker på produktet - 75% tilbakebetaling.
-
Produkt som er levert flatpakket, er vanskelig å demontere etter montering uten at varen blir skadet. Har kunden montert varen, ønsker vi derfor at kunden leverer produktet tilbake i hel/montert tilstand.Monterte varer må selges som utstillingsmodell, og minimum 50 % trekkes derfor fra vareverdien.
Angreretten gjelder ikke:
- Produkter som er spesiallaget utfra dine valg.
10. Forsinkelse og manglende levering - kjøpernes rettigheter og frist for å melde krav
Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren.
Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig (for eksempel e-post).
Oppfyllelse
Kjøper kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selger at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Skulle vanskene falle bort innen rimelig tid, kan kjøper likevel kreve oppfyllelse.
Kjøperen taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.
Heving
Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal kjøperen oppfordre selger til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selger ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan kjøperen heve kjøpet.
Kjøper kan imidlertid heve kjøpet umiddelbart hvis selger nekter å levere varen. Tilsvarende gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjørende for inngåelsen av avtalen, eller dersom kjøperen har underrettet selger om at leveringstidspunktet er avgjørende.
Leveres tingen etter tilleggsfristen forbrukeren har satt eller etter leveringstidspunktet som var avgjørende for inngåelsen av avtalen, må krav om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at kjøperen fikk vite om leveringen.
Erstatning
Kjøperen kan kreve erstatning for lidt tap som følge av forsinkelsen. Dette gjelder imidlertid ikke dersom selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor selgers kontroll som ikke med rimelighet kunne blitt tatt i betraktning på avtaletiden, unngått, eller overvunnet følgene av.
11. Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold
Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen. Selgeren vil også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer.
Oppfyllelse
Selger kan fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen. Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.
Heving
Selger kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøperens side. Selger kan likevel ikke heve dersom hele kjøpesummen er betalt. Fastsetter selger en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og kjøperen ikke betaler innen denne fristen, kan selger heve kjøpet.
Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr
Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selger kreve renter av kjøpesummen etter forsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til Kjøper kan da bli holdt ansvarlig for gebyr etter inkassoloven.
Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer
Dersom kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, kan selger belaste kjøper med et gebyr. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske utlegg for å levere varen til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18 år.
12. Garanti
Garanti som gis av selgeren eller produsenten, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punkt 9 og 10.
